27.2.2013 sosiaali- ja terveyslautakunnan kokous, esityslista

Linkki koko esityslistaan löytyy täältä. En käsittele jokaista kohtaa erikseen, mutta vastaan mahdollisuuksieni mukaan yhteydenottoihin.

Kokouksen muotomääräysten jälkeen asia alkaa §4:ssä, jossa käsitellään ennakkotietoa sosiaali- ja terveystoimen vuoden 2012 tilinpäätöksestä. Esityslistan liitteissä on tukku asioita joista huomionarvoisia ovat ainakin tulostavoitteet ja monia espoolaisia koskeva terveyskeskusmaksu, jonka nykyistä edellinen valtuusto päätti säilyttää.

Tulostavoitteista, joita oli 19, toteutui 12, osittain kolme ja toteutumatta jäi kaksi. Kahden tavoitteen arviointi vaatii vielä lisäselvityksiä. En tuoreena lautakuntalaisena osaa kertoa mitä on tehty tai jätetty tekemättä tavoitteiden saavuttamiseksi, mutta se, että tavoitteita jäi saavuttamatta kertoo siitä, että tavoitteet eivät ole keinotekoisia. Arvaan tulostavoitteiden ja niiden saavuttamiseen liittyvien toimenpiteiden tulevan minulle tutuksi seuraavan nelivuotiskauden aikana. Terveyskeskusmaksu toi kaupungin kassaan 1,6 miljoonaa euroa, maksujen perinnän kulujen ollessa 0,3 miljoonaa euroa. Monet erityisryhmät työttömistä eläkeläisiin ovat vapautettuja terveyskeskusmaksusta. Sosiaali- ja terveystoimen kokonaiskulut vuonna 2012 olivat muuten 681,2 miljoonaa euroa.

§6 sisältää ehdotukset järjestöavustuksille. Näitä Espoo myöntää sosiaali- ja kansanterveyspalveluiden järjestötyölle 450 000 euroa.

§7:ssä on ehdotus lyhytaikaisen turva-asumispalvelun asiakasmaksusta. Turva-asumispalvelulla on tarkoitus korvata ilman laajempaa poliittista keskustelua irtisanotun turvakodin palvelut. Turva-asumispalvelun myötä turvaa tarvitsevat saavat Espoon kaupungilta oman tilapäisen asunnon käyttöönsä. Espoon sosiaali- ja perhepalveluiden johtaja Marja-Leena Remes vastasi minun ja toisen lautakunnan jäsenen esittämiin kysymyksiin ja tässä kohtaa referoin osaksi häneltä saamiamme tietoja. Esityksen mukaan maksu olisi 15,10 euroa vuorokaudelta. Maksu olisi sama sekä yksin tuleville, että lapsiperheille.  Turvakodissa aikuisen vuorokausimaksu oli 32,60€ ja lapsesta joutui maksamaan puolet tästä. Hintaan tosin sisältyi myös ruoka, mutta varsinkin lasten kanssa tuleva säästäisi jo ehdotetulla asiakasmaksulla.

Maksuun voi hakea apua myös sosiaalitoimelta ja tällöin harkinnanvaraisen tuen arvioinnissa ei oteta huomioon puolison tuloja, kuten yleensä. Turvakodin tammikuun 2013 asiakasmäärillä 15,10 euron maksusta olisi kertynyt 1147,60 euroa. (Olettaen toki, että kaikki pystyvät sen ilman harkinnanvaraista toimeentulotukea maksamaan!) Kysymykseni siitä, kuinka paljon laskutuksesta itsestään koituu kuluja, saamme arvion ennen kokousta. Vaikka maksu ei tavallisesta työtä tekevästä korkealta tunnukaan, on lähisuhdeväkivallan uhri hyvin usein myös taloudellisesti alisteisessa asemassa. Perheen tilanteen, pääsääntöisesti väkivallan, kärjistyessä niin pahasti, että turvakotipalvelua tarvitaan, mikä tahansa ylimääräinen paperityö voi olla liikaa. Ja vaikka hinta ei monesta työtä tekevästä kalliilta tuntuisikaan, on se silti apua hakevalle yksi kynnys lisää. Siksi ainakin omasta puolestani esitän, että maksun perimisestä luovutaan tämän palvelun suhteen kokonaan.

Esityksen mukaan turvapalvelun puolesta asunnossa voisi asua korkeintaan kaksi viikkoa, mutta tämänkin jälkeen on mahdollista solmia uusi sopimus. Myös pysyvämpi uusi asunto on pääsääntöisesti järjestynyt hyvin nopeasti, sillä osa turvakodin asiakkaista on ollut jo valmiiksi asuntojonossa. Turva-asunnossa asuja saa sosiaalitoimen avopalveluja maksutta ja yhteistyö eri viranomaisten välillä on kuulemma tiivistä.

§10 käsittelee valtuustoaloitetta vanhusasiamiehestä Espooseen. Vanhuspalveluita koskeva laki astuu voimaan 1.7.2013 ja yhtenä osana tätä on vanhusneuvosto, jollainen tulee olla asetettuna viimeistään 1.1.2014 alkaen. Espoossa vanhusneuvosto on toiminut jo vuodesta 1997. Vanhusneuvostolla, kuten myös vammaisneuvostolla, on oltava sihteeri ja esimerkiksi vammaisneuvoston sihteeri, joka ei ole kaupungin virkamies, toimii vammaisasiamiehenä. Tämä on osoittautunut erittäin menestyksekkääksi ratkaisuksi eikä näin ollen ole syytä, miksi Espoolla ei tulisi tai voisi olla vanhusasiamiestä.

§13 on viimeinen esityslistan kohta ja on lähinnä tiedoksianto koskien kanteluita ja hallinto-oikeuksille ja korkeimmalle hallinto-oikeudelle tehtyjen valitusten päätöksiä vuoden 2012 jälkimmäiseltä puoliskolta. Päätöksiä on yhteensä 53 ja niistä 31 koskee lastensuojelua, loppujen ollessa yksilöasioiden jaostossa käsiteltyjä toimeentuloon liittyviä päätöksiä. Pääsääntöisesti oikeusistuimet pitivät viranhaltijoiden päätökset voimassa, joka kertoo hyvästä ammattitaidosta erittäin hankalien asioiden käsittelyssä.

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: